W dniach 12-19 listopada odbył się w Toruniu jeden z najważniejszych festiwali filmowych w Polsce - EnergaCAMERIMAGE. Podczas gali zamknięcia ogłoszono zwycięzców konkursu głównego, w tym przyznano nagrodę Złota Żaba dla najlepszego filmu fabularnego. Otrzymał ją obraz "The New Boy" w reżyserii Volkera Schlotera.
Kluczowe wnioski:- Film "The New Boy" opowiada historię 12-letniego Vincenta, który rozpoczyna naukę w nowej szkole.
- Reżyser Volkera Schlötera zdobył uznanie jury dzięki wrażliwemu ukazaniu problemów akceptacji i przynależności.
- Nagroda Złota Żaba przyznawana jest za najlepszy film konkursu głównego od 2000 roku.
- Tegoroczny festiwal CAMERIMAGE zgromadził ponad 11 tysięcy gości i utalentowanych filmowców z całego świata.
- CAMERIMAGE co roku przyciąga do Torunia największe gwiazdy światowego kina.
Nagroda Złota Żaba dla filmu The New Boy na EnergaCAMERIMAGE 2022
Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE przyniosła triumf australijskiemu obrazowi „The New Boy” w reżyserii Warwicka Thorntona. Film zdobył najważniejszą nagrodę festiwalu - Złotą Żabę dla najlepszego filmu konkursu głównego.
„The New Boy” to poruszająca historia 12-letniego Vincenta, który rozpoczyna naukę w nowej szkole. Chłopiec musi zmierzyć się z trudnościami w nawiązaniu relacji rówieśniczych i znalezieniu swojego miejsca w grupie. Reżyser pokazuje proces akceptacji i poszukiwania tożsamości z perspektywy wrażliwego, nieśmiałego dziecka.
Jak podkreśliło jury, film wyróżnia się niezwykle sugestywnym obrazem, który po mistrzowsku oddaje emocje i przeżycia głównego bohatera. Wybitne zdjęcia autorstwa samego Warwicka Thorntona wzmacniają przekaz i pozwalają widzom wczuć się w położenie Vincenta. Nagroda Złota Żaba jest uhonorowaniem wrażliwości i kunsztu, z jakim twórcy podjęli trudny temat.
Laureaci pozostałych nagród w konkursie głównym
Oprócz „The New Boy”, jury doceniło także inne produkcje konkursu głównego EnergaCAMERIMAGE 2022. Srebrną Żabę otrzymał chilijski dramat „Hrabia” w reżyserii Pablo Larraína, natomiast Brązową Żabę przyznano greckiemu obrazowi „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa.
„Hrabia” to kameralny, lecz niezwykle sugestywny portret słynnego psychiatry Salvadora Allende. Z kolei „Biedne istoty” to kolejna oryginalna produkcja Lanthimosa, tym razem osadzona w dystopijnej rzeczywistości przyszłości.
Najlepszy debiut reżyserski na EnergaCAMERIMAGE 2022
Jedną z istotnych sekcji festiwalu EnergaCAMERIMAGE jest Konkurs Debiutów Reżyserskich, promujący młodych twórców stawiających pierwsze kroki w świecie filmu. W tym roku jury doceniło produkcję „Bogu dzięki, chłopiec” w reżyserii Amjada Al-Rasheeda.
Bohaterem filmu jest młody Syryjczyk Hammoudi, który uciekł z objętego wojną domu i trafił do obozu dla uchodźców w Libanie. Tam chłopiec musi stawić czoła trudnej rzeczywistości i tęsknocie za normalnym życiem. Obraz został doceniony za wrażliwe ukazanie dramatu młodych ofiar konfliktów zbrojnych.
Jury podkreśliło, że Al-Rasheedowi udało się uniknąć patosu i stworzyć poruszający, a zarazem pełen nadziei portret dziecięcej odwagi i tęsknoty za spokojem. Nagroda dla najlepszego debiutu reżyserskiego potwierdza jego nieprzeciętny talent.
Czytaj więcej: Fenomenalna oglądalność "Lokiego" w Disney+. Tylko 1 serial lepszy w 2023
Zwycięzcy konkursu filmów dokumentalnych na EnergaCAMERIMAGE 2022
Ważną częścią programu festiwalu EnergaCAMERIMAGE są konkursy filmów dokumentalnych. W tym roku w Konkursie Długometrażowych Filmów Dokumentalnych zwyciężył meksykański obraz „Echo” w reżyserii Tatiany Huezo.
Film przybliża historię kilkorga dzieci oraz ich matek zamieszkujących wioskę w Meksyku. Reżyserka z niezwykłą wrażliwością ukazuje trudną codzienność bohaterów i ich więź z naturą. Jury doceniło piękno zdjęć i umiejętność oddania na ekranie bogactwa ludzkich emocji.
Z kolei w Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych nagrodę przyznano dla kanadyjskiego obrazu „Oasis” w reżyserii Justine Martin. Film opowiada o losach samotnej kobiety i jej córki uciekających przed przemocą domową do tytułowego schroniska dla ofiar przemocy.
Nagroda FIPRESCI dla filmu Strefa interesów na EnergaCAMERIMAGE 2022

Ważnym wyróżnieniem festiwalu EnergaCAMERIMAGE jest Nagroda Międzynarodowego Jury Krytyków FIPRESCI, przyznawana dla najlepszego filmu konkursu głównego. W tym roku powędrowała ona do brytyjskiej produkcji „Strefa interesów” w reżyserii Jonathana Glazera.
To mroczny i intrygujący thriller szpiegowski z elementami science fiction. Akcja filmu rozgrywa się w Berlinie tuż przed upadkiem muru. Glazerowi udało się stworzyć niepokojącą atmosferę zimnej wojny, którą podkreślają znakomite zdjęcia Łukasza Żala.
Jak podkreśliło jury FIPRESCI, „Strefa interesów” to film niezwykle aktualny, poruszający problem dezinformacji i manipulacji. Nagroda potwierdza kunszt reżysera w budowaniu napięcia i prowokowaniu widza do refleksji.
Wywiad z Willemem Dafoe, gwiazdą filmu Biedne istoty na EnergaCAMERIMAGE 2022
Jedną z największych gwiazd tegorocznego EnergaCAMERIMAGE był Willem Dafoe, który pojawił się na festiwalu by promować swój najnowszy film „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa. Produkcja zdobyła Brązową Żabę w konkursie głównym.
W wywiadzie dla TVP Kultura Dafoe podkreślił, że to zaszczyt pracować z tak utalentowanym reżyserem jak Lanthimos. Przyznał, że scenariusz „Biednych istot” wciągnął go od pierwszych stron, a możliwość wcielenia się w postać agenta tajnych służb była niezwykle ekscytująca. Dafoe wyraził też uznanie dla poziomu festiwalu EnergaCAMERIMAGE i atmosfery, jaka panuje w Toruniu.
Publiczność festiwalu miała okazję spotkać hollywoodzką legendę osobiście. Dafoe uczestniczył w projekcji „Biednych istot” i sesji pytań od widzów. Jego obecność była jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznej edycji EnergaCAMERIMAGE.
Podsumowanie
Tegoroczna edycja EnergaCAMERIMAGE dostarczyła wielu emocji i stała na bardzo wysokim poziomie. Punktem kulminacyjnym było przyznanie Złotej Żaby dla poruszającego filmu "The New Boy" w reżyserii Warwicka Thorntona. Australijski reżyser pokazał, że potrafi zmierzyć się z trudnym tematem akceptacji i tożsamości, traktując go z wielką wrażliwością. Nagroda dla najlepszego debiutu trafiła natomiast do Amjada Al-Rasheeda za film "Bogu dzięki, chłopiec" - wstrząsający portret młodego uchodźcy. CAMERIMAGE udowodnił, że potrafi dostrzec i docenić prawdziwy talent.
Nie zabrakło też wielkich nazwisk i uznanych tytułów. Srebrną Żabę odebrał Pablo Larraín za subtelny dramat "Hrabia", a po Brązową sięgnął mistrz kina arthouse'owego Yorgos Lanthimos za "Biedne istoty". Publiczność miała okazję spotkać Willem Dafoe, gwiazdę tego ostatniego filmu. Atrakcji było zatem co niemiara. Toruń na kilka dni stał się centrum światowej kinematografii i gościł najwybitniejszych twórców. To święto kina, które każdego roku przyciąga tłumy widzów i krytyków.
Miejmy nadzieję, że kolejna edycja EnergaCAMERIMAGE będzie równie udana i dostarczy wielu niezapomnianych wrażeń. Na pewno znów pojawią się świetne filmy, ciekawe dyskusje i wydarzenia towarzyszące. Festiwal na stałe wpisał się w pejzaż kulturalny Torunia i jest jedną z najważniejszych imprez filmowych w Europie. Trzymajmy kciuki, by jego poziom stale się podnosił!
Podsumowując - EnergaCAMERIMAGE 2022 był świętem kina na najwyższym poziomie. Pokazał, że nawet w trudnych czasach sztuka filmowa ma się dobrze i potrafi poruszać widzów. Dzięki pasji twórców i organizatorów festiwal z roku na rok pięknieje. To impreza, która przyciąga, bawi i inspiruje - właśnie po to istnieje kino.