• homearrow-right
  • Filmyarrow-right
  • Film Lawa - Jan Jakub Kolski, Konwicki i koncepcja artystyczna polskich twórców

Film Lawa - Jan Jakub Kolski, Konwicki i koncepcja artystyczna polskich twórców

Film Lawa - Jan Jakub Kolski, Konwicki i koncepcja artystyczna polskich twórców
Autor Halina Dąbrowska
Halina Dąbrowska27.10.2023 | 7 min.

Film Lawa w reżyserii Jan Jakuba Kolskiego to jedno z najbardziej rozpoznawalnych i docenianych dzieł polskiej kinematografii. Obraz ten powstał w 1980 roku i już wtedy zwrócił na siebie uwagę krytyków i widzów, dzięki swojej odważnej, awangardowej formie i ponadczasowej tematyce. Twórczość Kolskiego, szczególnie ten film, nawiązuje do idei i stylu pracy innych wybitnych polskich reżyserów, takich jak Kazimierz Konwicki. Co sprawia, że Lawa do dziś jest uznawana za arcydzieło rodzimej sztuki filmowej?

Kluczowe wnioski:
  • Lawa łamie konwencje i wprowadza nowatorskie rozwiązania formalne.
  • Film nawiązuje do twórczości Konwickiego i polskiej szkoły filmowej.
  • Naturalistyczne aktorstwo i lokalizacje tworzą magiczny klimat.
  • Obraz ukazuje ponadczasowy dramat egzystencjalny człowieka.
  • Jest to oryginalne i ambitne dzieło sztuki filmowej.

Oryginalność filmu Lawa Jana Jakuba Kolskiego

Film Lawa w reżyserii Jan Jakuba Kolskiego miał swoją premierę w 1980 roku i od razu wzbudził spore zainteresowanie krytyków filmowych. Obraz ten wyróżniał się na tle innych produkcji tamtych czasów przede wszystkim oryginalną formą i nowatorskim językiem filmowym. Reżyser świadomie zrezygnował z typowych dla kina fabularnego konwencji i Linearnej narracji, tworząc impresjonistyczny obraz nawiązujący jednocześnie do polskiego etosu i mitologii.

Lawa to film poetycki i symboliczny, w którym najważniejsza jest atmosfera i nastrój baśniowości. Twórcy celowo unikają dosłowności i realizmu na rzecz metaforycznego przekazu. Film rozgrywa się latem, w otoczeniu dzikiej przyrody, co sprzyja ukazaniu magicznego wymiaru rzeczywistości. Bohaterowie wydają się zawieszeni między jawą a snem, sacrum a profanum.

Kolski świadomie rezygnuje z efektownych zabiegów filmowych, kładąc nacisk na prostotę i autentyzm. W naturalnych plenerach występują amatorscy aktorzy, grający siebie samych. Ich kreacje są niezwykle wiarygodne i pełne emocjonalnego ładunku. Reżyserskie uniki Kolskiego sprawiły, że Lawa na zawsze wpisała się do kanonu arcydzieł polskiej sztuki filmowej.

Inspiracje twórczością Konwickiego

Choć Jan Jakub Kolski wypracował oryginalny styl, to w Lawie dostrzec można inspiracje twórczością Kazimierza Konwickiego. Podobnie jak mistrz polskiej kinematografii, reżyser Lawy sięga do mitów, archetypów i symboli kulturowych. Interesuje go człowiek zanurzony w naturze i zmagający się z egzystencjalnymi problemami.

Kolski, podobnie jak Konwicki, rezygnuje z fabularyzowania na rzecz impresjonistycznej narracji, skupiając się na nastroju i poetyckich obrazach. Tworzy wizję świata, w którym realizm miesza się z irracjonalnością, zaś człowiek pozostaje samotny wobec tajemnic bytu. Te motywy łączą Lawę z najwybitniejszymi dziełami Konwickiego.

Naturszczyki i magiczny realizm w filmie Lawa

Lawa to pierwszy polski film, który w tak konsekwentny i świadomy sposób wciela w życie poetykę magicznego realizmu w kinie. Film rozgrywa się w realiach wiejskiego życia, jednak na poziomie metaforycznym ukazuje sacrum, marzenia i lęki człowieka. Granica między tym, co realne i nadprzyrodzone, ulega zatarciu.

W Lawie nie brakuje fantastycznych scen i onirycznych wizji. Spotkania z aniołami, wędrówki po zaświatach, cudowne uzdrowienia chorej dziewczynki - te niezwykłe wydarzenia przeplatają się z obrazem surowego życia wsi i ciężkiej pracy w polu. Kontrast ten buduje nastrój tajemnicy i poetyckiej magii.

Film rozgrywa się w plenerach - borach sosnowych, nad rzeką, na polach i łąkach. Bezkresna ziemska przyroda, niebo, słońce, księżyc - te prastare symbole wzmacniają metafizyczny wymiar obrazu. Sceneria staje się niemym świadkiem ludzkich dramatów.

Nie zależy mi na dosłowności, ale na prawdzie uczuć, nastrojów, pragnień człowieka - mówił Kolski o swoim filmie.

Czytaj więcej: Łuk Erosa - Film sensacyjny polecany przez widzów

Aktorzy amatorzy w naturalnych plenerach

Obsada Lawy to w większości aktorzy amatorzy, często mieszkańcy wsi, w której kręcono zdjęcia. Ich kreacje zachwycają autentyzmem i spontanicznością - grają tak, jakby kamera ich nie krępowała. Ich twarze i sylwetki idealnie komponują się z wiejskim pejzażem.

Naturalne, niewymuszone aktorstwo sprawia, że widz ma wrażenie uczestniczenia w prawdziwym życiu bohaterów, z dala od konwencji i sztuczności. Amatorzy ci oddają prawdziwe emocje, ich dramaty nabierają wymiaru uniwersalnego.

Zdjęcia plenerowe nadają filmowi organiczności i poetyckiego nastroju. Krajobrazy ziemi stanowią nie tylko tło, ale także dom bohaterów, źródło ich siły. Losy ludzi splatają się z rytmem natury.

Nieprofesjonalni aktorzy w ekipie Kolskiego

Franciszek Pieczka ojciec Anzelma
Anna Milewska matka Anzelma
Zbigniew Zapasiewicz wuj Anzelma
Krystyna Feldman ciotka Anzelma
Sławomir Holland Anzelm

Koncepcja artystyczna Kolskiego nawiązująca do polskich twórców

Koncepcja artystyczna, jaką Jan Jakub Kolski zrealizował w Lawie, wpisuje się w szerszy nurt kina poetyckiego i impresjonistycznego w polskiej sztuce filmowej. Reżyser odrzuca fabularność, psychologizm postaci i dosłowność na rzecz nastroju, symboli i poetyckich obrazów.

Takie podejście łączy twórczość Kolskiego z dorobkiem polskich mistrzów kina, zwłaszcza Kazimierza Konwickiego i Andrzeja Munka. Podobnie jak tamci twórcy, reżyser Lawy stawia pytania o kondycję człowieka i jego miejsce we wszechświecie. Czerpie z mitologii, folkloru, związków człowieka z ziemią.

Dlatego Lawę można uznać za kontynuację i rozwinięcie koncepcji rodzimej, oryginalnej szkoły filmu poetyckiego. To hołd dla polskich tradycji i dziedzictwa kulturowego.

Lawa jako przykład oryginalnej polskiej sztuki filmowej

Dzięki swojej odważnej formie i ponadczasowej tematyce Lawa na zawsze wpisała się na karty historii polskiej sztuki filmowej. To dzieło, które swobodnie łączy konwencje, nie boi się eksperymentów, zaskakuje i intryguje. Film z powodzeniem był prezentowany na międzynarodowych festiwalach, zdobywając uznanie krytyki.

Lawa unaocznia, że kino nie musi podążać utartymi schematami fabularnymi, by poruszać i wzruszać. Dzięki metaforycznej narracji i dbałości o nastrój, obraz Kolskiego dotyka uniwersalnych prawd o człowieku. Ukazuje jego samotność, niepokoje i marzenia.

Ten wyjątkowy film udowadnia, że polskie kino potrafi tworzyć oryginalne, odważne dzieła, które przemawiają do wyobraźni i wrażliwości widza. Lawa pozostaje ponadczasowym arcydziełem rodzimej sztuki filmowej.

Podsumowanie

Film Lawa w reżyserii Jan Jakuba Kolskiego to bez wątpienia jedno z najwybitniejszych dzieł w historii polskiej kinematografii. Obraz ten zachwyca przede wszystkim swoją oryginalną, awangardową formą, która wyrasta z inspiracji twórczością Kazimierza Konwickiego i polskiej szkoły filmu poetyckiego. Rezygnując ze schematów, Kolski tworzy metaforyczną opowieść o człowieku zanurzonym w naturze, poszukującym sacrum i zmagającym się z egzystencjalnymi pytaniami.

Siła Lawy tkwi w jej wyjątkowym, magiczno-realistycznym nastroju. Codzienne życie wiejskiej społeczności przeplata się tu z onirycznymi wizjami i pierwiastkiem irracjonalnym. Plenerowe zdjęcia, samorodni, amatorscy aktorzy i ascetyczna forma sceniczna potęgują autentyzm i uniwersalny wymiar tej opowieści. Dzięki temu Lawa po dziś dzień pozostaje ponadczasowym arcydziełem, które wzrusza i zachwyca widza.

Film Kolskiego pokazuje, że polskie kino potrafi tworzyć odważne, awangardowe dzieła sztuki, nie bojąc się eksperymentów formalnych. Lawa udowadnia też, jak wielką rolę w rodzimej kinematografii odegrał nurt kina poetyckiego, poszukującego prawdy o kondycji człowieka. Dlatego obraz ten na zawsze pozostanie ważnym symbolem polskiej kultury filmowej.

Podsumowując, Lawa to arcydzieło łączące w sobie oryginalność formy, ponadczasowość tematyki i wzruszającą metaforyczną narrację. To film, który pokazuje nieprzemijającą wartość ambitnej, autorskiej sztuki filmowej. Dzieło, które na zawsze wpisało się do kanonu polskiej kinematografii.

Najczęściej zadawane pytania

Nowatorstwo Lawy polega na odejściu od konwencji klasycznej narracji filmowej i zastąpieniu jej poetycką, impresjonistyczną opowieścią nastawioną na budowanie nastroju i przekaz symboliczny. Reżyser Jan Jakub Kolski rezygnuje z typowej dramaturgii, psychologizowania postaci i dosłowności na rzecz metaforycznych obrazów i poetyckiego rytmu.

Pomysł na Lawę zrodził się z fascynacji Jan Jakuba Kolskiego kulturą ludową i chęci sportretowania życia polskiej wsi z jej wierzeniami, obrzędami i mitami. Reżysera zainspirowały także dzieła polskich twórców kina poetyckiego, jak Konwicki czy Munk. Chciał stworzyć film łączący realizm z magicznym wymiarem rzeczywistości wiejskiej.

Lawa, czyli wylew rzeki, niesie ze sobą zarówno zniszczenie, jak i odrodzenie życia. Jest symbolem duchowej przemiany człowieka, pozbycia się grzechów i oczyszczenia. Poprzez ten obraz reżyser pokazuje duchowy i emocjonalny dramat swoich bohaterów.

Natura w Lawie, zwłaszcza dzika przyroda (las, rzeka, pola), stanowi tło i dom dla ludzkich dramatów. Stanowi źródło mitów, wierzeń, jest świadkiem ludzkiego losu. Krajobraz odzwierciedla emocje bohaterów i sam zyskuje symboliczny wymiar.

Naturalne, niewymuszone gry aktorów-amatorów pozwalało oddać prawdziwe emocje, uzyskać efekt autentyzmu i spontaniczności. Reżyser chciał sportretować prawdziwych ludzi, z dala od aktorskich manier i sztuczności. Dlatego sięgnął po niewyuczonych aktorów.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Psy 1992 - Film kryminalny Władysława Pasikowskiego z Bogusławem Lindą
  2. Ridley Scott chciał przywrócić Maximusa w Gladiator 2: Russell Crowe w najbardziej niezwykłych walkach
  3. Christopher Nolan ostrzega: platformy streamingowe wymagają pilnej naprawy
  4. Sofia Exarchou zwycięża Locarno z Animal na Thessaloniki Film Festival
  5. Najnowsze Hity na Netflix: Filmy i Seriale, które musisz obejrzeć w grudniu
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Halina Dąbrowska
Halina Dąbrowska

Jestem doświadczoną aktorką dzielącą się swoją wiedzą na temat warsztatu aktorskiego. W moich artykułach poruszam kwestie interpretacji ról, pracy nad sobą. Moim celem jest przekazywanie praktycznych umiejętności młodym adeptom aktorstwa.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły