Rynek influencerski w mediach społecznościowych rośnie z roku na rok w siłę. Influencerzy mają coraz większy wpływ na nasze życie, w tym również na trendy rozrywkowe. Widać to zwłaszcza w liczbach — rynek reklam w social media przez internetowych celebrytów zdobywa coraz większą wartość.
Jaki jest wpływ influencerów na trendy rozrywkowe? Które branże są dla nich najbardziej dochodowe? Jakie formy przyjmuje współpraca z influencerami? Dokładnie to przeanalizowaliśmy.
Rynek influencerski w liczbach
Branża influencerska każdego roku rośnie w siłę. Poniżej zawarliśmy najważniejsze informacje dotyczące jego aktualnej sytuacji i przewidywanego rozwoju w najbliższych latach:
- Rynek marketingu influencerskiego jeszcze w 2022 roku były wart 16,4 miliarda USD. Rok później było to dokładnie 21,1 miliarda USD.
- Prognozowane przychody za cały 2024 mają wynieść 24 miliardy USD.
- Współpraca z 2/3 influencerami bezpośrednio, natomiast 23% - przez różnego rodzaje agencje medialne.
- Najpopularniejszymi platformami, z których korzystają influencerzy, są obecnie Instagram, Tik Tok i YouTube.
W których branżach działają influencerzy?
Po usługi influencerów sięga coraz większe grono firm, z różnych branż. Ich wpływ na trendy w szeroko pojętej rozrywce jest więc nie do przecenienia. Sprawdziliśmy, które branże najczęściej współpracują z promocji od internetowych celebrytów z dużymi zasięgami.
Branża iGamingowa
Influencerzy bardzo często współpracują z kasynami online i zakładami bukmacherskimi. Często pełnią funkcję ich ambasadorów, którzy w zależności od rynku mogą mieć zasięg lokalny lub globalny. Influencerzy promują usługi internetowych domów gier, takich jak np. Spin City kasyno poprzez tworzenie treści na swoich kanałach. Zasięgi influencerów zapewniają dopływ nowych klientów.
Wśród celebrytów, promujących działalności hazardowe, znaleźć można przede wszystkim znanych i cenionych byłych lub aktywnych sportowców, aktorów, a nawet przedsiębiorców.
Branża muzyczna
Influencerzy bardzo często decydują się na karierę muzyczną, niejednokrotnie osiągając niemałe sukcesy. Zjawisko to jest widoczne również w Polsce. Twórcy tacy jak Projekt X czy Ekipa tworzą family friendly content, który notuje milionowe odsłony w sieci. Platformy takie jak YouTube czy Spotify chętnie promują ich piosenki. Te z kolei wpływają na ich popularność, co przekłada się na kolejne kontrakty z dużymi markami.
Branża sportowa
Tutaj mamy do czynienia raczej z promowaniem własnej osoby. Doskonałym przykładem jest tutaj choćby Jake Paul — influencer, który zdecydował się zostać bokserem. Jego walki z ikonami sportów uderzanych zapisały się w historii sportu, a pojedynek bokserski z Mikiem Tysonem pobił wszelkie rekordy oglądalności.
Ogromną sławą cieszy się również jego brat Logan Paul, który realizuje się jako zapaśnik w jednej z franczyz. Podobnie jak jego brat, nie boi się również od czasu do czasu założyć rękawic bokserskich i wystąpić jako pięściarz w całkowicie prawdziwym pojedynku.
Mówiąc o celebrytach w sporcie, nie sposób nie wspomnieć również o nieco mniej pozytywnym fenomenie — tzw. freak fightach. Niestety, wiążą się one często z patologicznymi zachowaniami, które z prawdziwym sportem nie mają za wiele wspólnego.
Branża filmowa
Wielu influencerów i influencerów w swoim CV wpisuje swój zawód, jako aktorstwo. Prawda jest taka, że ich content w istocie związany jest ze wcielaniem się w role w nagrywanych przez siebie krótkich formach filmowych. Części internetowych celebrytów udaje się osiągać sukcesy również na dużym ekranie — mowa tutaj m.in. Addison Rae, Jacku Martinie, czy Andrew Bachelorze, znanym szerzej jako King Bach.
Jakie formy współpracy oferują influencerzy?
Internetowi celebryci i agencje zajmujące się ich interesami, oferują różnego rodzaju formy współpracy z innymi serwisami. Najpopularniejsi z nich mogą liczyć na ogromne kwoty za współpracę liczone w setach tysięcy i milionach dolarów. Współpraca z influencerami obejmuje taką działalność, jak:
- ambasadorstwo marki,
- recenzje produktów,
- kampanie reklamowe,
- sponsorowane posty,
- rekomendacje.
Biorąc pod uwagę popularność influencerów, współpraca z nimi może często przynieść markom ogromne korzyści finansowe, wynikające z możliwości skorzystania z zasięgów twórców online.
Z jakich serwisów społecznościowych korzystają influencerzy?
Internetowi twórcy w dzisiejszych czasach mogą korzystać z różnego rodzaju kanałów, za pomocą których mogą komunikować się ze swoimi fanami (i nie tylko z nimi). Do najbardziej popularnych mediów społecznościowych należą obecnie:
- Instagram — popularna platforma ze zdjęciami i filmami, która cieszy się największą popularnością wśród twórców internetowego contentu — korzysta z niego ponad 87% influencerów.
- Tik Tok — chińska platforma to obecnie najszybciej rozwijająca się platforma, jeśli chodzi o działalność influencerów. W samej Polsce działa na niej ponad 450 tysięcy twórców.
- YouTube — największa platforma streamingowa na świecie znana jest, jako miejsce, od którego zaczynała ogromna liczba twórców treści w Internecie. Według różnych szacunków, w Polsce jest około 25 000 youtuberów.
- Facebook — kolejny klasyczna serwis na naszej liście. Popularna zwłaszcza w przypadku niektórych typów contentu, jednak obecnie nie tak popularna wśród influencerów, jak Instagram czy Tik Tok.
- Twitch — druga najpopularniejsza platforma streamerska. Znana głównie z treści gamingowych i e-sportowych.
Influencerzy w przemyśle rozrywkowym — jaka będzie przyszłość?
Nie ulega wątpliwości, że przyszłość branży rozrywkowej jest ściśle powiązana z influencerami. Młodzi i atrakcyjni ludzie o ogromnych zasięgach będą najpewniej kreować trendy przez kolejne lata.
Niewykluczone, że z biegiem lat to oni będą dominować w przemyśle muzycznym i filmowym, już nie tylko na łamach social media i serwisów streamingowych. Coraz częściej możemy usłyszeć ich w radiu i zobaczyć na srebrnym ekranie. Pytanie brzmi więc nie czy, ale kiedy influencerzy zdominują branżę rozrywkową.